top of page
  • תמונת הסופר/תShira lee

סיכום שיחה. עם אריאל הלוי מ"ויאמר"

מדי פעם נופלת בחלקי הזכות לשיחת עומק מעניינת עם כאלה שמבינים ביזנס וגם אנשים. ביקשתי יפה רשות והנה אני משתפת פה סנונית ראשונה (ולא אחרונה ) משיחה שכזו. Stay tuned.

"בשבילי להכיר אנשים חדשים זה כמו למצוא מתנות ליד עץ כריסמס" זה המשפט הראשון ששמעתי מ Ariel Halevi , בעלים של Vayomar- חברת הדרכה וייעוץ. ברמת העיסוק הוא בטח נגע כבר במאות חברות ואלפי מנהלים. ברמת המהות הוא בכלל "פילוסוף עסקי" ונואם בחסד. היו לנו כמה שיחות על עבודה עם מנכ"לים, החיבור העסקי-אישי והחיים עצמם.

 

שלושה דברים שלמדתי על אריאל:

1. במשך שנה וחצי הוא נדד על הקו ברוקלין - תל אביב כשלגופו מזוודה ותיק יד. הקים את הסניף האמריקאי של החברה, דילג בין מלונות, איירביאנבי וחברים, בלי דירה כאן או שם. 2. חי את האוקסימורון "נוח לי כשלא נוח לי". ספרטניות ומינימליזם פיזי כמנוע לתנועה פנימית והתפתחות מתמדת. 3. השיק ב"ויאמר" פרקטיקה של "כלכלת מספיק" שהיא בת דודה של כלכלת שפע לפיה ככל שלכולם יש יותר, לך יש יותר. לכן גם ברמה העסקית וגם ברמת התרבות, מקפידים על נדיבות בתכנים ובידע, גילגול הכנסות גם לתרומות/מטרות ראויות אחרות ועוד.

 

חמש תובנות שעלו בדרך:


1. סמנכ"ל vs. חבר.ת הנהלה - לא רק טייטל מבחין בין השניים אלא גם (או בעיקר) גישה ואפילו זהות של מנהל.ת. בעיני זה כמו ההבדל בין לטפל בתינוק כמטפלת או כאמא. הראשונה עושה את תפקידה מתוך אחריות ומחויבות, והשניה עושה מתוך חיבור עמוק לעתידו של הילד.

2. בהעדר פוקס חיובי כמו מוצר מעולה בשוק רותח, תרבות אירגונית היא זו שתקבע הצלחה או כישלון של חברה לאורך זמן. המנכ"ל מכתיב.ה את הטון של הערכים והתרבות ובהתאם לכך נוצרות מערכות היחסים באירגון. קודם ביצה ואז תרנגולת. כלומר: מנכ"ל>הנהלה>ערכים>תרבות>מערכות יחסים. וזה ממשיך: מערכות יחסים>מחוברות/שייכות>תחושת ערך וביטחון> שביעות רצון> נכונות לתרום ולהשקיע>פרודיוקטיביות ותוצאות.

3. למרות האצה משמעותית בתחום ההתפתחות האישית, והשקעה נרחבת בניהול רך, לא מעט חברות עדיין מתנהלות כג'ונגל אנושי. יש המרשים לעצמם להתנהג בצורה לא אנושית ואפילו מחפירה בחסות הסמכות או אפילו הצלחה עסקית. כל זאת תחת עין פקוחה ועין עצומה של חברי דירקטוריון ומשקיעים. יש לקוות שעם העליה במודעות לקיימות, לשוויון וגיוון, מנהלים יוערכו גם על פי ההתנהגות ומידת האנושיות כלפי אחרים. עד אז, לא מעט אנשים קמים בבוקר לא סבבה, מבלים ימים שלמים באנרגיות מינוס והולכים לישון טרודים.

4. התבלין הסודי של התרבות הבריאה: שקיפות. רדיקלית. החל מאיך שמגייסים עובדים ומנהלים, דרך שוטף-שגרה וכלה בניהול משברים. לשתף לשתף לשתף. בסוף כולנו חובבי שליטה ועוכרי חוסר ודאות. איפה שאין שקיפות מתחילים רחשים שמתפתחים לרכילות, ספקולציות, חששות ובהתאם גם עזיבות או תפקוד לקוי - סמוי או גלוי. למשל אם חברה עומדת לקראת מיזוג או רכישה, או שכמעט נגמר הכסף ועוד לא גויס הון, אם השוק לא מגיב למוצר, המכירות בירידה, אם צפוי גל פיטורים או גיוס עובדים מסיבי. והרשימה עוד ארוכה.

5. פורמט ישיבות הנהלה - בזבוז זמן או מתנה? מכיבוי שריפות, מטחנת עדכונים וזירת קרב פוליטית אפשר לעבור לדיון ענייני, מסודר שעושה שכל ואימפקט גם עסקית וגם אישית. ישיבת הנהלה לא חייבת להסתיים בחור בראש ומועקה בלב. אפשר לקחת ליווי מקצועי ממוקד לפיתוח פורמט מנצח לישיבות הנהלה. אם מתכוננים נכון לפני ומנהלים נכון תוך כדי, ניתן אפילו לשאוף להשראה ותחושת יעילות או צמיחה משותפת. פורמטים מנצחים טיבם לחלחל גם ליתר הצוותים באירגון ולהשפיע על חזיתות נוספות.



bottom of page